Karviná dbá na bezpečí úředníků

perex-sebeobrana úředníků MMK.jpg Školení se zaměřilo na jednání s agresivními klienty.


perex-sebeobrana úředníků MMK.jpg

16.09.2025 Magistrát města Karviné uspořádal pro své zaměstnance specializované školení sebeobrany a komunikačních dovedností. Úředníky školila Linda Štucbartová, zakladatelka projektu Sebeobrana pro všechny, která se dlouhodobě věnuje prevenci klientského násilí. Kromě pracovníků veřejné správy má zkušenosti také se vzděláváním lékařů, zdravotních sester, učitelů nebo zaměstnanců v soukromém sektoru, například na prodejnách, v reklamacích či call centrech.

 „U lékařů a zdravotníků agresivní chování pacientů zažilo 70 procent zaměstnanců nemocnic, u státní správy a učitelů je to každý druhý. Metodika, kterou tady přednáším, je založena na pěti principech. Věnujeme se prevenci, komunikaci, deeskalaci, formám útoků i fyzickým obranám a technikám, které zvládne každý. Důležité je také budování bezpečného prostředí,“ řekla Štucbartová. Pracovní prostředí – jak sdílet, jak poskytnout pomoc a jak na situaci nebýt sám – je pro karvinské úředníky neustále vylepšováno.

 „Musím říct, že Karviná odvedla skvělou práci. Technicky jste zabezpečeni výborně. A oceňuji i pozornost vedení města zaměřenou na podporu úředníků. Já tím, že jezdím po celé republice, tak tohle můžu porovnávat,“ doplnila lektorka.

 Na úřadě už fungují nouzová tlačítka, kamery na chodbách nebo fyzická ostraha. Nově se pracuje na softwaru, díky němuž budou moci úředníci v ohrožení nenápadně vyslat signál o pomoc přímo přes klávesnici. Připravuje se také světelná signalizace nad kancelářemi, která umožní rychle reagovat v případě útoku.

MMK00126.jpg

Podle Štucbartové je cílem podobných kurzů především dát lidem jistotu, že i v krizové situaci se mohou zachovat s chladnou hlavou a dokážou ji zvládnout. „Cílem nebylo učit se jen techniky boje, ale opravdu zvládnout krizové situace s rozvahou, ochránit sebe i své okolí a vést komunikaci tak, aby se podařilo zklidnit napjatou atmosféru,“ vysvětlila.

 Že se karvinský magistrát problematice věnuje systematicky, potvrzuje i tajemník magistrátu Roman Nogol. Ten zdůraznil, že Karviná chce dát zaměstnancům jasný signál, že jejich bezpečí je prioritou. „Chceme, aby lidé na úřadě věděli, jak reagovat, pokud se ocitnou tváří v tvář agresivnímu chování. Je to součást našeho závazku k jejich bezpečnosti i kvalitnímu servisu pro občany,“ doplnil.

 Pozitivní přínos kurzu oceňují i samotní účastníci. „Čím dál častěji se setkáváme s klienty, kteří kladou odpor a jsou nároční na komunikaci. Informace z kurzu pro nás byly opravdu přínosné. Naučili jsme se, jak postupovat a jak zvládat situace, kdy je klient agresivní, jak komunikaci ukočírovat a vést jednání k nějakému konstruktivnímu výsledku,“ řekla vedoucí oddělení sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné Brigitta Trochová.

MMK00114.jpg

 Taková školení nejsou v Karviné ojedinělá – magistrát je pořádá pravidelně. Konkrétně tohoto dvoudenního školení se první den zúčastnilo přibližně padesát zaměstnanců magistrátu z různých odborů. Seznámili se s praktickými metodami, jak předcházet konfliktům – od slovní sebeobrany až po práci s neverbální komunikací. Druhý den byl zaměřen hlavně na úředníky z pracovišť, kde hrozí větší riziko vyhrocených situací při jednání s veřejností, například z odboru sociálního či správního. V této části si vyzkoušeli i techniky obranné komunikace, cvičení pro posílení intuice a základní fyzické prvky sebeobrany.